FULL ARTICLE
Local demand shocks and firms' survival: An application to the Italian economy during the Great Recession

https://doi.org/10.1111/pirs.12587Get rights and content
Under a Creative Commons license
open access

Abstract

The Italian economy is characterised by a large number of micro‐firms and small firms and by a long‐lasting gap between North and South Italy. Therefore, global shocks – such as the Great Recession – have had a heterogeneous impact at the local level: the collapse in private demand was unequally distributed across different products, services and regions. The aim of this paper, therefore, is to evaluate the impact of the Great Recession on firm's survival for the universe of Italian firms in the light of two relevant indicators: local exposure to crisis and local demand shocks. The results suggest a strong negative impact of local demand shocks on the survival of firms, whereas the degree of exposure to the crisis generally has a weak effect.

Resumen

La economía italiana se caracteriza por un gran número de microempresas y pequeñas empresas, así como por por un desfase de larga duración entre el norte y el sur de Italia.

En consecuencia, las conmociones globales, como la Gran Recesión, han tenido un impacto heterogéneo a nivel local, donde el colapso de la demanda privada se distribuyó de forma desigual entre los diferentes productos, servicios y regiones. El objetivo de este artículo, por lo tanto, es evaluar el impacto de la Gran Recesión en la supervivencia de las empresas para la totalidad de las empresas italianas, a la luz de dos indicadores relevantes: la exposición local a la crisis y las perturbaciones de la demanda local. Los resultados sugieren un fuerte impacto negativo de las perturbaciones de la demanda local en la supervivencia de las empresas, mientras que el grado de exposición a la crisis tiene, en general, un efecto débil.

抄録

イタリア経済の特徴は、零細企業と小規模企業が多いこと、そして南部と北部とに長期にわたって続く格差があることである。そのため、グレート・リセッションのような世界的なショックは、民間需要の崩壊が、様々な商品、サービス、地域にわたって不均一にみられるように、地域レベルでは不均一な影響を及ぼしている。そこで、本稿は、危機に対する局所的な曝露と現地の需要ショックという2つの関連指標に照らして、イタリア企業の世界における企業の存続に及ぼす大不況の影響を評価することである。これらの結果から、地域の需要ショックが企業の存続に与える強い負の影響が示唆されるが、その一方で、危機への曝露の程度の影響は概して弱いものである

Keywords

Great Recession
micro‐firms
resilience
survival

Cited by (0)