Skip to main content

Nuklearmedizin: biologische Bildgebung und Response Evaluation

  • Chapter
Praxis der Viszeralchirurgie
  • 1313 Accesses

Zusammenfassung

Nuklearmedizinische Verfahren erlauben es, am Patienten physiologische und biochemische Prozesse im Tumorgewebe zu messen und bildlich darzustellen. Entsprechend der jeweiligen Fragestellung werden dazu verschiedene Testsubstanzen („Marker“) eingesetzt, deren Verteilung im Organismus durch die Markierung mit einem radioaktiven Nuklid mit Hilfe eines externen Detektors bestimmt werden kann. Da Radioaktivität sehr empfindlich nachgewiesen werden kann, müssen nur minimale Mengen eingesetzt werden, die den zu untersuchenden Prozess nicht beinflussen und keine toxischen Wirkungen aufweisen. So ermöglichen es nuklearmedizinische Verfahren, Tumorgewebe durch den Nachweis von Rezeptoren, Antigenen oder Stoffwechselprozessen näher zu charakterisieren („biologische“ oder „molekulare“ Bildgebung). Mit dieser Bezeichnung wird betont, dass bei dieser Art der Bildgebung dem gemessenen Signal eine spezifische biologische Eigenschaft des Tumors zugrunde liegt, während mit morphologischen bildgebenden Verfahren eher unspezifische Eigenschaften, wie die Röntgendichte des Gewebes und seine Gefäßpermeabilität dargestellt werden.

Die spezifische Anreicherung eines Markers im Tumorgewebe be erlaubt es in einigen Fällen auch, Primärtumoren oder Metastasen nachzuweisen, die noch nicht zu einer pathologischen Vergrößerung oder zur Verdrängung von normalen anatomischen Strukturen geführt haben. Neben der weiteren Charakterisierung bekannter Läsionen können somit nuklearmedizinische Untersuchungen auch zum Staging von Tumorerkrankungen eingesetzt werden. Dabei wird zunehmend die Positronenemissionstomographie (PET) verwendet. Sie bietet zum einem Vorteile im Hinblick auf die Messtechnik, zum anderem können biologisch interessante Verbindungen relativ einfach mit Positronen emittierenden Nukliden, wie Fluor-18, Kohlenstoff-11 und Stickstoff-13 markiert werden. Im Folgenden werden zunächst kurz die technischen Grundlagen von nuklearmedizinischen Untersuchungen dargestellt. Im Anschluss soll eine Übersicht über die gegenwärtig zur Diagnostik von Tumorerkrankungen zur Verfügung stehenden Marker und ihre klinischen Indikationen im Bereich der Viszeralchirurgie gegeben werden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 269.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Bombardieri E, Maccauro M, De Deckere E et al. (2001) Nuclear medicine imaging of neuroendocrine tumours. Ann Oncol 12[Suppl 2]: S 51–61

    Google Scholar 

  • Brucher BL, Weber W, Bauer M et al. (2001) Neoadjuvant therapy of esophageal squamous cell carcinoma: response evaluation by positron emission tomography. Ann Surg 233: 300–309

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Daube-Witherspoon ME, Zubal IG, Karp JS (2003) Developments in instrumentation for emission computed tomography. Semin Nucl Med 33: 28–41

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Davis LP, McCarroll K (1994) Correlative imaging of the liver and hepatobiliary system. Semin Nucl Med 24: 208–218

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Dietlein M, Dressler J, Eschner W et al. (2003) Procedure guideline for iodine-131 whole-body scintigraphy for differentiated thyroid cancer. Nuklearmedizin 42: 123–125

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Dietlein M, Weber W, Schwaiger M et al. (2003) [18F-Fluorodeoxyglucose positron emission tomography in restaging of colorectal cancer]. Nuklearmedizin 42: 145–156

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Edge SB, Niland JC, Bookman MA et al. (2003) Emergence of sentinel node biopsy in breast cancer as standard-of-care in academic comprehensive cancer centers. J Natl Cancer Inst 95: 1514–1521

    PubMed  Google Scholar 

  • Flamen P, Lerut A, Van Cutsem E et al. (2000) Utility of positron emission tomography for the staging of patients with potentially operable esophageal carcinoma. J Clin Oncol 18: 3202–3210

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Flamen P, van Cutsem E, Lerut A et al. (2002) Positron emission tomography for assessment of the response to induction chemotherapy in locally advanced esophageal cancer. Ann Oncol 13: 361–368

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Gorlick R, Liao AC, Antonescu C et al. (2001) Lack of correlation of functional scintigraphy with (99m)technetium-methoxyisobutylisonitrile with histological necrosis following induction chemotherapy or measures of P-glycoprotein expression in high-grade osteosarcoma. Clin Cancer Res 7: 3065–3070

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Gould MK, Maclean CC, Kuschner WG et al. (2001) Accuracy of positron emission tomography for diagnosis of pulmonary nodules and mass lesions: a meta-analysis. JAMA 285: 914–924

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Harst van der E, de Herder WW, Bruining HA et al. (2001) [(123)l]metaiodo benzylguanidine and [(111)In]octreotide uptake in benign and malignant pheochromocytomas. J Clin Endocrinol Metab 86: 685–693

    PubMed  Google Scholar 

  • Jakub JW, Pendas S, Reintgen DS (2003) Current status of sentinel lymph node mapping and biopsy: facts and controversies. Oncologist 8: 59–68

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Johansson L, Mattsson S, Nosslin B et al. (1992) Effective dose from radio-pharmaceuticals. Eur J Nucl Med 19: 933–938

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Kitagawa Y, Kitajima M (2002) Gastrointestinal cancer and sentinel node navigation surgery. J Surg Oncol 79: 188–193

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Krasnzow A, Hellman R, Timins M et al. (1998) Diagnostic bone scanning in oncology. Semin Nucl Med 27: 107–141

    Google Scholar 

  • Lardinois D, Weder W, Hany TF et al. (2003) Staging of non-small-cell lung cancer with integrated positron-emission tomography and computed tomography. N Engl J Med 348: 2500–2507

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Mier W, Haberkorn U, Eisenhut M (2002) [18F]FLT; portrait of a proliferation marker. Eur J Nucl Med Mol Imaging 29: 165–169

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Ott K, Fink U, Becker K et al. (2003) Prediction of response to preoperative chemotherapy in gastric carcinoma by metabolic imaging: results of a prospective trial. J Clin Oncol 21: 4604–4610

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Reubi JC (2003) Peptide receptors as molecular targets for cancer diagnosis and therapy. Endocr Rev 24: 389–427

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Romero L, Khalkhali I, Vargas HI (2003) The role of nuclear medicine in breast cancer detection: a focus on technetium-99 sestamibi scintimammography. Curr Oncol Rep 5: 58–62

    PubMed  Google Scholar 

  • Safford SD, Coleman RE, Gockerman JP et al. (2003) Iodine-131 metaiodobenzylguanidine is an effective treatment for malignant pheochromocytoma and paraganglioma. Surgery 134: 956–962; discussion 962-963

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Tinteren van H, Hoekstra OS, Smit EF et al. (2002) Effectiveness of positron emission tomography in the preoperative assessment of patients with suspected non-small-cell lung cancer: the PLUS multicentre randomised trial. Lancet 359: 1388–1393

    PubMed  Google Scholar 

  • Townsend DW, Beyer T, Blodgett TM (2003) PET/CT scanners: a hardware approach to image fusion. Semin Nucl Med 33: 193–204

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Verboom P, van Tinteren H, Hoekstra OS et al. (2003) Cost-effectiveness of FDG-PET in staging non-small cell lung cancer: the PLUS study. Eur J Nucl Med Mol Imaging 30: 1444–1449

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Weber WA, Avril N, Schwaiger M (1999) Relevance of positron emission tomography (PET) in oncology. Strahlenther Onkol 175: 356–373

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Weber WA, Ott K, Becker K et al. (2001) Prediction of response to preoperative chemotherapy in adenocarcinomas of the esophagogastric junction by metabolic imaging. J Clin Oncol 19: 3058–3065

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Weber WA, Dietlein M, Hellwig D et al. (2003) PET with (18)F-fluorodeoxy-glucose for staging of non-small cell lung cancer. Nuklearmedizin 42: 135–144

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Weber WA, Petersen V, Schmidt B et al. (2003) Positron emission tomography in non-small-cell lung cancer: prediction of response to chemotherapy by quantitative assessment of glucose use. J Clin Oncol 21: 2651–2657

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Wester HJ, Schottelius M, Scheidhauer K et al. (2003) PET imaging of somatostatin receptors: design, synthesis and preclinical evaluation of a novel 18F-labelled, carbohydrated analogue of octreotide. Eur J Nucl Med Mol Imaging 30: 117–122

    CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2006 Springer Medizin Verlag Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Weber, W.A., Ott, K., Brücher, B.L.D.M., Avril, N., Schwaiger, M. (2006). Nuklearmedizin: biologische Bildgebung und Response Evaluation. In: Siewert, J.R., Rothmund, M., Schumpelick, V. (eds) Praxis der Viszeralchirurgie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/3-540-30036-8_9

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/3-540-30036-8_9

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-21914-9

  • Online ISBN: 978-3-540-30036-6

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics