Abstract
The six authors present five pillars promoting Psychosomatic Medicine (PM) in Germany, namely, (1) Family Medicine, (2) Regional Health Care, (3) Transregional Rehabilitation Medicine, (4) Medical Socialization, (5) PM at Medical Schools. The authors proceed from the consensus that health care adheres to both the bio-psycho-social concept and the concept of integrated care being based on relationship. This is officially implemented in the advanced education policy of psychosomatic primary care (PPC) which is mandatory for family physicians/GP’s and for gynecologists/obstetricians and increasingly accepted in medical practice altogether. PPC comprises 80 hours of advanced education through: 30 hours group work (Balint/interactional), 30 hours verbal intervention, 20 hours theory of PM. Emphasis is laid on experience of the self. The zeitgeist in present Germany allows for the experience of the self. Both the physician and the patient are seen as individuals who are asked what they expect of each other in the NOW (here). The NOW (here) is embedded in past, present, future. Seen from outside, the expectations are filtered differently, i.e., evaluated either according to ICD or to ICF. ICD is the official system of classifying disorders and diseases in outpatients as well as in (acute) hospital patient care. ICF, however, is the official system of rehabilitation medicine to classify not disorders or diseases but functions. The zeitgeist allows taking a closer look at the filters mentioned. The symptom having a truth-bearing function may be seen not as a (semi-)permeable membrane but as a living filter, a kind of organic skin. ICD and/or ICF may be seen as the living filters of the physicians and their coworkers.
Representatives of the five pillars are responsible for performing sufficiently qualitative and cost-effective health care in adherence with the health care provision mandate of the German State upon the German Medical Profession. Family physicians fulfill the task of gate keeper in an increasingly attendant and counseling function; rehabilitative physicians assume a pacemaker function by practicing modern, specialized forms of group work and by documenting their cost-effectiveness (!). Regional medicine with all-day clinics including day clinics and liaison services in the Anglo-Saxon sense connects family medicine to rehabilitation medicine. From the psychosomatic aspect, the various specialist societies, the German College of PM (DKPM) and the German Society for PM (DGPM) have the task in consultation with the agencies of the German Medical Counsel (Ärztetag) of specifying the main topics of physicians’ socialization in a democratic society and formulating the process of their adaptation. An example of this kind of process at the undergraduate level are the anamnesis groups (peer groups on history taking; peegrohits) that were adopted into the catalogue of national educational objectives. The PM institutions in the 37 medical schools in Germany assume a critical function, in keeping with the zeitgeist, by more frequently pursuing questions about health care as a joint research effort and thus enabling themselves to further observe the continuous academic/post-academic socialization, also under the aspect of transcultural psychosomatics (i.e., in further developing anamnesis groups to Moving Seminars/MOSE). – The future will show how the thread of biography, transdisciplinary exchange, and trauma beyond biography lead to using both classification systems and come to an agreement on how to construe the next step.
The Honorable
Honor always the whole; I can respect only individuals: In the individual alone do I always behold the whole.
Friedrich Schiller
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References
Albus, C., Beutel, M. E., Deter, H. C., Fritzsche, K., Hellmich, M., Jordan, J., Juenger, J., Krauth, C., Ladwig, K. H., Michal, M., Mueck-Weymann, M., Petrowski, K., Pieske, B., Ronel, J., Soellner, W., Waller, C., Weber, C., & Herrmann-Lingen, C. (2011). A stepwise psychotherapy intervention for reducing risk in coronary artery disease (SPIRRCAD) – rationale and design of a multicenter, randomized trial in depressed patients with CAD. Journal of Psychosomatic Research, 71, 215–222.
Antonovsky, A. (1987). Unraveling the mystery of health, − how people mange stress and stay well. San Francisco/London: Jossey-Bass Publishers.
Auerbach, E. (1946). Mimesis: Dargestellte Wirklichkeit in der abendländischen Literatur – Bern: A. Francke.
Auerbach, E. (2003). Mimesis: The representation of reality in western literature (5th ed.). Princeton: Princeton University Press.
Bahrs, O. (2011a). Fall verstehen in der hausärztlichen Langzeitversorgung (Case-comprehension in long-term medical care). Familiendynamik, 36, 102–111.
Bahrs, O. (2011b). Der Bilanzierungsdialog – Eine Chance zur Förderung von Ressourcenorientierung in der Langzeitversorgung von Patienten mit chronischen Krankheiten. GGW, 11(4), 7–15.
Balint, M. (1957). The doctor, his patient and the illness. Edinburg: Churchill Livingstone.
Balint, M., & Norell, J. S. (1973). Six minutes for the patient. London: Tavistock Publications.
Balint, E., Courtenay, M., Elder, A., Hull, S., & Julian, P. (1993). The doctor, the patient and the group – Balint groups revisited. London: Routledge.
Barth, N., Nassehi, A., & Schneider, A. (2014). Umgang mit Unbestimmtheit – zur Hypermoderität des Hausarztes (Dealing with uncertainty — the hypermodernity of general practice). ZEFQ, 108, 59–65.
Beck, R. S., Daughtridge, R., & Sloane, P. D. (2002). Physician-patient communication in the primary care office: A systematic review. The Journal of the American Board of Family Practice, 15, 25–38.
Beckman, H. B., Markakis, K. M., Suchman, A. L., & Frankel, R. M. (1994). The doctor-patient relationship and malpractice. Lessons from plaintiff depositions. Archives of Internal Medicine, 154, 1365–1370.
Bender, M. (2012). Wartburggespräche und Anamnesegruppen in der Bewegung. In W. Schüffel (Ed.), Wartburgphänomen Gesundheit. Halle: Projekte Verlag.
Bergmann, G. (Ed.). (1989). Psychosomatische Grundversorgung (psychosomatic basic care). Berlin Heidelberg: Springer.
Bergmann, G. (2010). Doctor – patient relationship: Disturbing factor or factor of success? Balint group as part of quality management. Görlitz 28.-30.05.2010 (unpublished).
Blankenburg, W. (2007) Psychopathologie des Unscheinbaren – ausgewählte Aufsätze (pp. 235–252). Parodos Berlin.
Carrasco, J., & Neebe, R. (2015). Luther und Europa – Wege der Reformation und der fürstliche Reformator Philipp von Hessen (Luther and Europe; the routes of reformation and the prince reformer philipp of hesse); Schriften des Hessischen Staatsarchivs Marburg 30, Marburg.
Christian, P., Haas, R. (1949). Wesen und Form der Bipersonalität. Grundlagen für medizinische Soziologie; Beiträge aus der allgemeinen Medizin, Bd. 7, Enke, Stuttgart.
Curriculum Psychosomatische Grundversorgung – Basisdiagnostik und Basisversorgung bei Patienten mit psychischen und psychosomatischen Störungen einschließlich Aspekte der Qualitätssicherung (Curriculum Psychosomatic basic care – basic diagnostics and basic care in patients with mental and psychosomatic disorders, including quality assurance aspects), 2. Auflage Herausgeber: Bundesärztekammer – Arbeitsgemeinschaft der deutschen Ärztekammern http://www.bundesaerztekammer.de/fileadmin/user_upload/downloads/Currpsych.pdf
Dawkins, R. (1976). The Selfish Gene. New York: Oxford Univ. Press.
Del Canale, S., Louis, D. Z., Maio, V., Wang, X., Rossi, G., Hojat, M., & Gonnella, J. (2012). The relationship between physician empathy and disease complications: An empirical study on primary care physicians and their diabetic patients in Parma, Italy. Academic Medicine, 87(9), 1243–1249.
DeMause, L. (1974). The History of Childhood. New York: Harper and Row.
Deter, H. C. (2004). Psychosomatic medicine and psychotherapy: On the historical development of a special field in Germany. Advances in Psychosomatic Medicine, 26, 181–189.
Deter, H. C., & Schüffel, W. (Eds.). (1988). Gruppen mit körperlich Kranken – eine Therapie auf verschiedenen Ebenen (Working with somatically ill people in groups). Berlin: Springer.
Deutsche Gesellschaft für Allgemeinmedizin und Familienmedizin (DEGAM). (2016). Psychosomatische Grundversorgung in der Allgemeinmedizin – Ziele, Kompetenzen, Methoden (Position paper of the German Society for General Practice and Family Medicine (DEGAM) (Deutsche Gesellschaft für Allgemeinmedizin und Familienmedizin; 2016). Psychosomatic basic care in general medicine – Goals, competences, methods). http://www.degam.de/files/Inhalte/Degam-Inhalte/Ueber_uns/Positionspapiere/DEGAM_Positionspapier_Psychosomatische_Grundversorgung_final.pdf
DRV/Deutsche Rentenversicherung Bund (German Pension Fund), Geschäftsbereich Sozialmedizin und Rehabilitation (Hrsg.). (2011). Reha-Therapiestandards Depressive Störungen. Berlin
DRV/Deutsche Rentenversicherung Bund (German Pension Fund), Geschäftsbereich Sozialmedizin und Rehabilitation (Hrsg.). (2012a). Reha-Bericht 2012. Berlin.
Deutsche Rentenversicherung Bund (German Pension Fund), Geschäftsbereich Sozialmedizin und Rehabilitation (Hrsg.). (2012b). Leitlinien für die sozialmedizinische Begutachtung. Berlin.
Donner-Banzhoff, N. (2008). Umgang mit Unsicherheit in der Allgemeinmedizin (Dealing with insecurity in general practice): Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen, H.1/2008, S. 13–18.
Engel, G. L. (1961). Is grief a disease? A challenge for medical research. Psychosomatic Medicine, 23, 187.
Engel, G. L. (1962). Psychological development in health and disease. Philadelphia: Saunders.
Engel, G. L. (1968). A life setting conducive to illness: The giving-up, given-up complex. Archives of Internal Medicine, 69, 293–300.
Engel, G. L. (1988). How much longer must medicine’s science be bound by a 17th century world view. In: K. I. White (Ed.), The task of medicine, dialogue at Wickenburg. Menlo Park: The Henry Kaiser Family Foundation; also in: von Uexküll, T., Adler, R., Herrmann, J. M., Köhle, K., Schonecke, O. W., & Wesiack, W. (1997). Psychosomatic medicine (pp. 3–10). Urban & Schwarzenberg: München/Wien/Baltimore.
Epstein, R. M., Hadee, T., Carroll, J., Meldrum, S. C., Lardner, J., & Shields, C. G. (2007). “Could this be something serious?” Reassurance, uncertainty, and empathy in response to patients’ expressions of worry. Journal of General Internal Medicine, 22, 1731–1739.
Fava, G. A. (2016). Well-being therapy: Treatment manual and clinical application, Karger. New York: Basel.
Fenner, H. (2012). Therapie und Erfahren von Grenzsituationen. In P. Zeitstrahl Frau & W. Schüffel (Ed.), pp 294–301.
Freud, S. (1914). Remembering, repeating and working-through (Further Recommendations on the technique of Psycho-Analysis II), XII:145–156.
Geyer, E. R. M. (Hrsg.). (2011). Psychotherapie in Ostdeutschland, Geschichte und Geschichten 1945–1995 (Psychotherapy in East Germany; Histories and History between 1945 and 1995); Vandenhoeck und Ruprecht, Göttingen.
Grossmann, K. F., & Grossmann, K. (2009). The wider concept of attachment in cross-cultural research. Human Development, 33, 31–47.
Haffner, S. (2000). Geschichte eines Deutschen. München: dtv.
Hahn, P. (1988). Ärztliche Propädeutik – Gespräch, Anamnese, Interview. Berlin: Springer.
Hahn, P., Petzold, E., & Drinkmann, A. (Eds.). (1988). Internistische Psychosomatik in Heidelberg. Heidelberg: 10 Jahre, Esprint-Verlag.
Hausteiner-Wiehle, C., Grosber, M., Bubel, E., Groben, S., Bornschein, S., Lahmann, C., Eyer, F., Eberlein, B., Behrendt, H., Löwe, B., Henningsen, P., Huber, D., Lin, E., Katon, W., Von Korff, M., Bush, T., Lipscomb, P., Russo, J., & Wagner, E. (1991). Frustrating patients: Physician and patient perspectives among distressed high users of medical services. Journal of General Internal Medicine, 6, 241–224.
Henningsen, P., Zipfel, S., & Herzog, W. (2007). Management of functional somatic syndromes. Lancet, 369, 946–955.
Herrmann, M. (2016). Psychosomatik in der Allgemeinmedizin (Psychosomatics in general practice). Ärztliche Psychotherapie, 11(4), 181–183.
Herrmann, M., & Veit, I. (2016). Was kann eine fachgebundene Psychotherapie in der Allgemeinmedizin leisten? (What can specialty-related psychotherapy do in primary care?). Ärztliche Psychotherapie, 11(4), 205–210.
Herzog, W., Beutel, M., & Kruse, J. (2014). Psychosomatische Medizin und Psychotherapie heute – zur Lage des Fachgebietes in Deutschland (Psychosomatic medicine and psychotherapy today PMP – a medical discipline in today’s Germany) (pp. S. 55–S. 82). Stuttgart: Schattauer.
Hontschik, B. (1987). Theorie und Praxis der Appendektomie. Köln: Pahl-Rugenstein Verlag.
Janus, L. (2011). Wie die Seele entsteht. Heidelberg: Mattes.
Janus, L. (2012). Enduring effects of prenatal experiences. Download from www.Ludwig-Janus.de
Jores, A. (1960). Vom kranken Menschen (On the sick human being). Stuttgart: Thieme.
Jores, A. (1981). Praktische Psychosomatik (p. 32). Bern: Huber.
Jork, K. (2016). Aufbau hausärztlichen Unterrichtes in Frankfurt. In: DEGAM, Kirchheim.
Jork, K., & Schüffel, W. (Eds.). (1987). Ärztliche Erkenntnis – Entscheidungsfindung mit Patienten. Berlin: Springer.
Kamps, H. (2016). Leib-Seele-Thematik in der Allgemeinmedizin (“Mind and body” in general practice – inspirations by the New Phenomenology). Ärztliche Psychotherapie und Psychosomatische Medizin, 11, S. 217–S. 221.
KBV/Kassenärztliche Bundesvereinigung; KBV (National Association of Statutory Health Insurance Physicians; NASHIP). http://www.kbv.de/html/about_us.php: Psychosomatic basic care.
Keifenheim, K. E., et al. (2014). Tübinger Modell der Anamnesegruppen. Zwischen Kommunikationstraining und Selbsterfahrung. Balint, 15(2), 56–60.
Keifenheim, K. E., et al. (2015). Teaching history taking to medical students: A systematic review. BMC Medical Education, 15, 159.
Keifenheim, K. E., et al. (2017). Peer-guided history-taking groups: An assessment of their impact upon medical students’ subjective interview skills. GMS Journal for Medical Education. (submitted).
Köllner, V. (2016). Rehabilitation in affective disorders. Rehabilitation (Stuttg), 55, 395–410.
Köllner V., & Gissendanner, S. S. (2014). Medizinisch-beruflich orientierte Rehabilitation (MBOR) in der Psychosomatik. In: G. Schmidt-Ott, et al. (Hrsg.), Psychosomatische rehabilitation. Stuttgart: Schattauer.
Köllner, V., & Loew, T. (1998). Anamnesegruppen – Salutogenetischer Faktor im Medizinstudium? In: W. Schüffel, U. Brucks, R. Johnen, V. Köllner, F. Lamprecht, & U. Schnyder (Eds.), Handbuch der Salutogenese, Konzept und Praxis, Ullstein Medical, Wiesbaden; Handbuch der Salutogenese, Konzept und Praxis; japanische Fassung: Dr. Makoto Hashizume, Osaka: Miwa-Schoten, 2002.
Kruse, J., Bassler, M., Beutel, M. E., Franz, M., Gündel, H., Herzog, W., Hildenbrand, G., Janssen, P. L., Köllner, V., Menzel, H., Pfaffinger, I., Söllner, W., & Timmermann, J. (2014). Das Fachgebiet Psychosomatische Medizin und Psychotherapie in der Versorgung. In: W. Herzog, M. E. Beutel, & J. Kruse (Hrsg.), Psychosomatische Medizin und Psychotherapie heute – zur Lage des Fachgebietes in Deutschland (Psychosomatic medicine and psychotherapy today PMP – a medical discipline in today’s Germany) (pp. 55–82). Schattauer: Stuttgart.
Leichsenring, F., Salzer, S., Beutel, M. E., Herpertz, S., Hiller, W., Hoyer, J., Huesing, J., Joraschky, P., Nolting, B., Poehlmann, K., Ritter, V., Stangier, U., Strauss, B., Stuhldreher, N., Tefikow, S., Teismann, T., Willutzki, U., Wiltink, J., & Leibing, E. (2013). Psychodynamic therapy and cognitive-behavioral therapy in social anxiety disorder: A multicenter randomized controlled trial. The American Journal of Psychiatry, 170, 759–767.
Leigh, H. (2010). Genes, memes, culture, and mental Illnes – toward an integrative model. New York: Springer.
Leydenbach, T. (2012). Die Geschichte der Frau P. In: W. Schüffel (Ed.), Wartburgphänomen Gesundheit (pp. 261–293). Projekte Verlag Halle.
Linden, M. (2014). Psychosomatic inpatient rehabilitation: The German model. Psychotherapy and Psychosomatics, 83(4), 205–212.
Linden, M., Bühren, A., Kentenich, H., Loew, T. H., Springer, R., & Schwantes, U. (2008). Fachgebundene Psychotherapie: Mehr Möglichkeiten (Speciality-related psychotherapy in primary care: more possibilities). Dtsch Arztebl, 105, A1602–A1604.
Lipowski, Z. J. (1969). Review of consultation psychiatry and psychosomatic medicine I: General principles. Psychosomatic Medicine, 29, 153–171.
Lipowski, Z. J. (1977a). Physical illness and psychopathology. In Z. J. Lipowski, D. R. Lipsitt, & P. C. Whybrow (Eds.), Psychosomatic medicine: Current trends and clinical applications (pp. 172–186). New York: Oxford University Press.
Lipowski, Z. J. (1977b). Introduction. In Z. J. Lipowski, D. R. Lipsitt, & P. C. Whybrow (Eds.), Psychosomatic medicine: Current trends and clinical applications (pp. XIII–XXIV). New York: Oxford University Press.
Lipowski, Z. J. (1991). Consulting-liaison psychiatry. Psychotherapy and Psychosomatics, 55, 62–68.
Lipowski, Z. J., Lipsitt, D. R., & Whybrow, P. C. (1977). Psychosomatic medicine: Current trends and clinical applications. New York: Oxford University Press.
Little, P., Dorward, M., Warner, G., Stephens, K., Senior, J., & Moore, M. (2004). Importance of patient pressure and perceived pressure and perceived medical need for investigations, referral, and prescribing in primary care: Nested observational study. BMJ, 328–444.
Loew, T. (1989). Anamnesegruppen – Patientenzentrierte Medizin erleben, Centaurus Verlag, Pfaffenweiler.
Loew, T., & Joraschky, P. (1998). Körpertherapeutische Ansätze bei somatoformen autonomen Funktionsstörungen. In: G. Rudolf, & P. Henningsen (Hrg.), Somatoforme Störungen (pp. 131–141). Schattauer: Stuttgart.
Loew, T., Tritt, K., Lahmann, C., & Röhricht, F. (2006). Körperpsychotherapien – wissenschaftlich begründet? Eine Übersicht über empirisch evaluierte Körperpsychotherapieverfahren. Psychodynamische Psychotherapien (pdp), 5(1), 6–19.
Loh, A., Simon, D., Kriston, L., & Härter, M. (2007a). Patientenbeteiligung bei medizinischen Entscheidungen – Effekte der Partizipativen Entscheidungsfindung aus systematischen Reviews (Patient participation in medical decisions – effects of participatory decision making from systematic reviews). Dtsch Arztebl, 104, A-1483-88.
Loh, A., Leonhart, R., Wills, C. E., Simon, D., & Härter, M. (2007b). The impact of patient participation on adherence and clinical outcome in primary care of depression. Patient Education and Counseling, 65(1), 69–78.
Lossnitzer, N., Herzog, W., Stork, S., Wild, B., Muller-Tasch, T., Lehmkuhl, E., Zugck, C., Regitz-Zagrosek, V., Pankuweit, S., Maisch, B., Ertl, G., Gelbrich, G., Angermann, C. E., & Competence Network Heart Foundation. (2013). Incidence rates and predictors of major and minor depression in patients with heart failure. International Journal of Cardiology, 167, 502–507.
Luban-Plozza, B., Hofmann, L., Knaak, L., & Dickhaut, H. H. (1996). Der Arzt als Arznei – Das therapeutische Bündnis mit dem Patienten; Deutscher Ärzteverlag Köln, 6. A.
Mader, H. F. (Hrsg.). (2016). Von der allgemeinen Medizin zur Allgemeinmedizin – Festschrift fünfzig Jahre DEGAM. Kirchheim Verlag: Mainz.
Mager, R. (1962). Preparing objectives for programmed instruction. San Francisco: Fearon.
Maoz, B. (1998).Salutogenese – Geschichte und Wirkung einer Idee (History of an idea and its effect). In: Schüffel, W. et al.
Maoz, B., Rabinowitz, S., Herz, M., & Katz, H. E. (1992). Doctors and their feelings – a phamarcolocy of medical caring. Westport/London: Praeger.
Maoz, B., Rabin, S., Katz, H. E., & Matalon, A. (2006). Die Arzt-Patienten-Beziehung – der zwischenmenschliche Ansatz in der Medizin, Logos-Verlag Berlin.
Martin, M. G. (2003). Was es heißt: Theologie treiben. Stuttgart: Kohlhammer.
MacGregor, N. (2014). Germany – memories of a nation. London: Penguin Books.
McEwen, B. (2017). Epigenetic interactions and the brain-body communication. Psychotherapy and Psychosomatics, 86, 1–4.
Merkle, W. (2016). Zwanzig Jahre Psychosomatik – Hospital zum Hl. Geist; Festschrift; Frankfurt. www.hospital-zum-heiligen-geist.de
Mitscherlich, A., & Mielke, F. (1949). Medizin ohne Menschlichkeit. Frankfurt: Fischer.
Mitscherlich, A., & Mitscherlich, M. (1967). Die Unfähigkeit zu trauern – Grundlagen kollektiven Verhaltens. München: Piper Verlag München.
More, T. (2003). Utopia. London: Penguin.
Morgan, W. L., & Engel, G. L. (1969). The clinical approach to the patient. Philadelphia: Saunders.
Müller, G. (2006). Könnte “ES” nicht auch mir passieren? Vom Lernen, heilsame Gespräche zu führen. Balint, 7, 65–66.
Nemiah, J. C. (1970). Introduction to the discussion on doctor/patient relationship. Journal of Psychotherapy and psychosomatics, 18, 100–102.
Nemiah, J. C., & Sifneos, P. E. (1970). Psychosomatic illnes: A problem in communication. Psychotherapy and Psychosomatics, 18, 154–160.
Petzold, E. R. (2008a). Sentire aude – habe Mut zu deinem eigenen Gefühl oder Veränderungen der Angst in der Arzt-Patient-Beziehung – Teil I. Balint-Journal, 9, 35–42.
Petzold, E. R. (2008b). Sentire aude – habe Mut zu deinem eigenen Gefühl oder Veränderungen der Angst in der Arzt-Patient-Beziehung – Teil II. Balint-Journal, 9, 69–77.
Petzold, E. R. (2015). Bewegungs- und Begegnungsräume, Purzelbäume und Anmerkungen zu den 23. Wartburggesprächen (Spaces of Movement and Encounters Somersoults and Remarks on the 23rd Wartburg Dialoge in 2015).
Petzold, T. D. (2013). Salutogene Kommunikation zur Anregung der Selbstheilungsfähigkeit bei langwieriger Erkrankung (Salutogenic communication to stimulate self-healing in chonic disease). In: Petzold & Bahrs, Chronisch krank und doch gesund 2013 (pp. 263–278). Verlag Gesunde Entwicklung: Bad Gandersheim.
Petzold, E. R., & Otten, H. (Hrsg.). (2010). The student, the patient and the illness, Ascona Balint award essays, Sponsored by: Foundation of Social Medicine and Psychosomatics German Balint Society, International Balint Federation, Ascona.
Petzold, E. R., Schüffel, W. (2018). Balintarbeit bei den Wartburggesprächen (Balint Group Work and Wartburg Dialogue). Balint Journal, 19:13.
Portmann, A. (1969). Zoologie und das neue Bild von Menschen; Rowohlt, Hamburg, 3. A.
Prywes, M. (1994). Prisoner of hope. Hanover: Brandeis University Press.
Roter, D., Hall, J., Merisca, R., Nordstrom, B., Cretin, D., & Svarstad, B. (1997). Effectiveness of interventions to improve patient compliance: A meta-analysis. Medical Care, 36, 1138–1161.
Saladin, P., Schaufelberger, H. J., & Schläppi, P. (1989). Medizin für die Medizin – Arzt und Ärztin zwischen Wissenschaft und Praxis, Festschrift für Hannes G. Pauli, Helbing und Lichtenhahn, Basel.
Salmon, P., Ring, A., Dowrick, C. F., & Humphris, G. M. (2005). What do general practice patients want when they present medically unexplained symptoms, and why do their doctors feel pressurized? Journal of Psychosomatic Research, 59, 255–260.
Sandberg-Tschopp, A. (1989). Die seltsame Krankheit (The strange disorder). In: P. Saladin, H. J. Schaufelberger, & P. Schläppi (Eds.), Medizin für die Medizin – Arzt und Ärztin zwischen Wissenschaft und Praxis, Festschrift für Hannes G. Pauli, Helbing und Lichtenhahn (pp. 469–478). Basel.
Sattel, H., Lahmann, C., Gundel, H., Guthrie, E., Kruse, J., Noll-Hussong, M., Ohmann, C., Ronel, J., Sack, M., Sauer, N., Schneider, G., & Henningsen, P. (2012). Brief psychodynamic interpersonal psychotherapy for patients with multisomatoform disorder: Randomised controlled trial. The British Journal of Psychiatry, 200, 60–67.
Schaeffeler, N., Pfeiffer, K., Ringwald, J., Brucker, S., Wallwiener, M., Zipfel, S., & Teufel, M. (2015). Assessing the need for psychooncological support: Screening instruments in combination with patients’ subjective evaluation may define psychooncological pathways. Psychooncology, 24, 1784–1791.
Schairer, U. (1983). I was the foot in the door to the medical floors.
Schneider, A., Körner, T., Mehring, M., Wensing, M., Elwyn, G., & Szecseny, J. (2006). Impact of age, health locus of control and psychological co-morbidity on patients’ preferences for shared decision making in general practice. Patient Education and Counseling, 61, 292–298.
Schüffel, W. (Ed.). (1983a). Sprechen mit Kranken – Erfahrungen studentischer Anamnesegruppen. München: Urban und Schwarzenberg.
Schüffel, W. (1983b). Can medical students acquire patient centered attitudes at medical schools? Psychotherapy and Psychosomatics, 40, 22–32.
Schüffel, W. (Ed.). (1988). Sich gesund fühlen im Jahre 2000 – Der Arzt, sein Patient und die Krankheit; die Technologie, das Team und das System. Berlin: Springer.
Schüffel, W. (2006). Western and eastern thinking as shown in the practice of psychosomatic medicine. In: C. Kubo, & T. Koboki (Eds.), Psychosomatic medicine, International Congress Series, 1287:38–44, Elsevier.
Schüffel, W. (Ed.). (2009). Medizin ist Bewegung und Atmen. Projekte Verlag Halle.
Schüffel, W. (Ed.). (2012). Wartburgphänomen Gesundheit. Projekte Verlag Halle.
Schüffel, W. (2013). Wie kann das Symptom zur aktualisierten Brücke vom Präverbalen zum Transverbalen werden? Psychosozial, 36, 18–32; in: Janus, L. (2013). Die pränatale Dimension in der Psychosomatischen Medizin (The prenatal dimension in psychosomatics). Psychosozial, 36, 1–144.
Schüffel, W., & Pauli, H. G. (1997). Educating the physician. In T. von Uexküll (Ed.), Psychosomatische Medizin. Baltimore: Urban und Schwarzenberg.
Schüffel, W., & Schade, B. (1998). Trauma, Gesundheit und Ressourcen – Bilanz einer neunjährigen Konzeptarbeit mit Helfern in Katastropheneinsätzen. In: Schüffel et al., a a. O., S. 197–214).
Schüffel, W., Brucks, U., Johnen, R., Köllner, V., Lamprecht, F., & Schnyder, U. (Eds.). (1998). Handbuch der Salutogenese, Konzept und Praxis. Wiesbaden: Ullstein Medical. Japanische Fassung: Dr. Makoto Hashizume, Osaka: Miwa-Schoten, 2002.
Schüffel, W., & Schiltenwolf, C. (2011). Schmerz und Pathisches im Bewegenden Seminar – Das Gesundheitsgespräch. In: C. Schiltenwolf, & W. Herzog (Eds.), Der Schmerz: Beiträge zur Medizinischen Anthropologie, Köngishausen und Neumann, Würzburg.
Schüffel, W., & Schunk, T. (2001). PTSD and PTSD-O – Two Twin Disorders helping to understand coherence. In: N. Retterstol, & M. Mortensen (Eds.) (pp. 117–134). Festschrift Lars Weizet: Oslo.
Schüffel, W., Egle, U., & Schneider, A. (1983). Studenten sprechen mit Kranken – Anamnesegruppen als Ausbildungsform. Münchner Medizinische Wochenschrift, 125, 845–848.
Schüffel, W., Merkle, W., Frevert, P., Rackwitz, L., Atmanspacher, D., & Schoeppner, A. (2008, February). Freude haben an der Fortbildung: Psychosomatische Grundversorgung – Bewegendes Seminar, Symptomzentrierung und Sinnfindung; Hess. Ärzteblatt.
Schüffel, W., Leydenbach, T., & Hashizume, M. (2019). The moving Seminar; cross-cultural understanding of the symptom in practice and research – Deutscher Kongreß für Psychosomatik und Psychotherapie (German congress on psychosomatics and psychotherapy; English track), Berlin www.Deutscher Kongress Psychosomatik 2017/2020 – Japanese version by M. Hashizume, Osaka. www.schueffel.eu.
Schüffel, W.., Geyer, M., Petzold, E. R. (2019): Szenen eines deutsch-deutschen Trialoges – Wie politisch ist das Ringen um Salutogenese? (Scenes of a German-German Trialogue – How Political is the Struggle for Salutogenesis? Balint Journal, 20:4–15.
Schulz-Jander, E. M. (2008). Von Kassel nach Haifa – die Geschichte des glücklichen Juden Hans Mosbacher, euregioverlag Kassel.
Shem, S. (1980). The house of god. New York: Dell.
Spies, T. (2012). Ego oder Kollektiv? Eine Wartburgfrage! In Schüffel (Ed.), Wartburgphänomen Gesundheit. Projekte Verlag; S. 52–56 Studienpläne der Universität Ulm: Humanmedizin; Ulm:Universität.
Spiess, K. (2008). Von den wilden, den gezähmten und den dekorativen Anamnesegruppen (on the wild, the tamed, and the decorative anamnesis groups). In: POM 24, 2007:109–113, Frankfurt: Mabuse-Verlag.
Starfield, B., Leiyu, S., & Macinko, J. (2005). Contribution of primary care to health systems and health. Milbank Quarterly, 83, 457–502.
Steffanowski, A., Löschmann, C., Schmidt, J., Wittmann, W. W., & Nübling, R. (2007). Meta-Analyse der Effekte stationärer psychosomatischer Rehabilitation (Mesta-Studie). Bern: Huber.
Stern, D. (1985). The interpersonal world of the infant: A view from psychoanalysis and development. London/New York: Karnac.
Stewart, M. (1995). Effective physician-patient communication and health outcomes: A review. CMAJ, 152, 1423–1433.
Stolzenbachhilfe, A. (1992). Nach der Katastrophe weiterleben (Study group: Living after the desaster). Göttingen: Vandenhook und Ruprecht.
Stubbe, M. Petzold, E. R. (1996). Beziehungserlebnisse im Medizinstudium (how medical students experience studying). Stuttgart: Schattauer.
Thorne, S. E., Harris, S. R., Mahoney, K., Con, A., & McGuinness, L. (2004). The context of health care communication in chronic illness. Patient Education and Counseling, 54, 299–306.
Tress, W., Kruse, J., Heckrath, C., & Alberti, L. (1996). Psychosomatische Grundversorgung in der Praxis: Erhebliche Anforderungen an niedergelassene Ärzte (Psychosomatic basic care in practice: Significant requirements for medical practitioners). Dtsch Arztebl, 93(10), A-597/B-485/C-457.
Universität Ulm. (1972). Studienpläne: Ulm.
Veit, I. (2010). Praxis der Psychosomatischen Grundversorgung – Die Beziehung zwischen Arzt und Patient (practice of psychosomatic basic care – The relationship between doctor and patient). Stuttgart: Kohlhammer.
Veit, I. (2014). Ärger in der Arzt-Patient-Beziehung (Anger in the doctor-patient relationship). Zeitschrift für Allgemeinmedizin, 90(4), 182–186.
von Uexküll, T. (1963). Grundfragen der psychosomatischen Medizin. Reinbek: Rowohlt.
von Uexküll, T. (1973). Psychosomatic medicine I, Subspeciality or an integrated discipline? In H. Freyberger (Ed.), Topics of psychosomatic research. Proceding of the 9th European conference of psychosomatic research (Vienna). Basel: Karger.
von Uexküll, T. (1979). Psychosomatische Medizin. Von: R. Adler, J. M. Hermann, K. Köhle, O. W. Schonecke, T. von Uexküll, & W. Wesiack (Hrsg.), Urban & Schwarzenberg: München-Wien-Baltimore, 1. A. – 2016, 8. A. – English: von Uexküll, T. (1997). Psychosomatic medicine. Urban & Schwarzenberg: München/Wien/Baltimore.
von Weizsäcker, V. (1926). Die Schmerzen - Stücke einer medizinischen Anthropologie (Pain - Thoughts on Medical Anthropology) In: Die Kreatur: GS 5:25–47, Frankfurt/Main, Suhrkamp 1987.
Watson, P. (2010). The German genius – Europe’s third renaissance, the second scientific revolution, and the twentieth century. London/New York: Simon & Schuster.
Watzke, B., Rüddel, H., Jürgensen, R., Koch, U., Kriston, L., Grothgar, B., & Schulz, H. (2010). Effectiveness of systematic treatment selection for psychodynamic and cognitive-behavioral therapy: Randomised controlled trial in routine mental healthcare. The British Journal of Psychiatry, 197, 96–105.
Weber, A., Hörmann, G., & Köllner, V. (2006). Psychische und Verhaltensstörungen – Die Epidemie des 21. Jahrhunderts? Deutsches Ärzteblatt, 103, 688–691.
Weidner, K., Herrmann-Lingen, C., Herzog, W., Junger, J., Kruse, J., Zipfel, S., & Kollner, V. (2015). Learning objectives for psychosomatic medicine and psychotherapy in light of the national competency-based catalogue of learning objectives for medicine (NKLM). Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, 61, 275–288.
Welton, D. (2003). World as horizon. In The new Husserl: A critical reader (pp. 223–232). Bloomington: Indiana University Press.
Welton, D. (2012). Toward a semantics of the symptom: The world of Frau D. in collaboration with Wolfram Schüffel. In D. Lohmar & J. Brudzinska (Eds.), Founding psychoanalysis phenomenally. Berlin: Springer.
WHO. (2001). International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). http://www.who.int/classifications/icf/en/
Wiedersheim, R. (1989). How to remain cheerful? A joint endeavor in higher Education. In: P. Saladin, H. J. Schaufelberger, & P. Schläppi (Eds.), Medizin für die Medizin – Arzt und Ärztin zwischen Wissenschaft und Praxis, Festschrift für Hannes G. Pauli, Helbing und Lichtenhahn (pp. 145–160). Basel.
Wittkower, E. D. (1937). Einfluss der Gemütsbewegungen auf den Körper. Sensen-Verlag: Wien, Leipzig, 2. A. (Influence of the mood on the body).
Wittkower, E. D. (1977). Historical perspective of contemporary psychosomatic medicine. In Z. J. Lipowski, D. R. Lipsitt, & M. D. Whybrow (Eds.), Psychosomatic medicine (pp. 3–13). New York: Oxford University Press.
Wittkower, E. D., & Warnes, H. (1974). Transcultural psychosomatics. Psychotherapy and Psychosomatics, 23, 1–12.
Wolff, H. H. (1973). Psychotherapy: Its place in psychosomatic management. In: H. Freyberger (Ed.), Topics of psychosomatic research: Proceedings of the 9th European conference on psychosomatic research: Karger, Basel, NY.
Wolff, H. H. (1986). Welcome to the conference and introductory remarks. In: J. H. Lacey, & D. A. Sturgeon (Eds.), Proceedings of the 15th European conference on psychosomatic research. John Libbey & Co: London, Paris.
Zielke, M. (2008). Kosten-Nutzen-Relation der psychosomatischen Rehabilitation aus gesundheitsökono-mischer Perspektive. In G. Schmid-Ott, S. Wiegand-Grefe, C. Jacobi, G. Paar, R. Meermann, & F. Lamprecht (Eds.), Rehabilitation in der Psychosomatik (pp. S. 399–S. 444). Stuttgart: Schattauer.
Zipfel, S., Wild, B., Gross, G., Friederich, H. C., Teufel, M., Schellberg, D., Giel, K. E., de Zwaan, M., Dinkel, A., Herpertz, S., Burgmer, M., Lowe, B., Tagay, S., von Wietersheim, J., Zeeck, A., Schade-Brittinger, C., Schauenburg, H., Herzog, W., & ANTOP Study Group. (2014). Focal psychodynamic therapy, cognitive behaviour therapy, and optimised treatment as usual in outpatients with anorexia nervosa (ANTOP study): Randomised controlled trial. Lancet, 383, 127–137. (A).
Zipfel, S., Herzog, W., Kruse, J., & Henningsen, P. (2016). Psychosomatic medicine in Germany: More timely than ever. Psychotherapy and Psychosomatics, 85, 262–9. (B).
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Schüffel, W.D., Herrmann, M., Köllner, V., Merkle, W., Teufel, M., Veit, I. (2019). Psychosomatic Medicine in Germany. In: Leigh, H. (eds) Global Psychosomatic Medicine and Consultation-Liaison Psychiatry. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-12584-4_11
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