Summary
The main function of the colon is fluid and sodium conservation. In ileostomy patients these colonic functions are lacking. The consequence is excessive loss of fluid and sodium, failure to thrive, and skin excoriation around the ileostomy. Patients with ileostomies require 6-10 mmol/kg sodium per day. With ordinary feeds, infants receive 2-4 mmol/kg sodium; therefore the sodium deficit may be estimated at 4-6 mmol/kg per day. Monitoring of adequate sodium substitution is best carried out by measuring the concentration of sodium in spot urine. Levels higher than 10 mmol/1 sodium signify an adequate oral sodium intake. Düring the initial period of oral feeding, glucose excretion in the ileostomy fluid must be monitored, as glucose-positive ileostomy effluence necessitates additional sodium substitution in order to activate the sodium and glucose cotransport. Thirty neonates with ileostomies were followed-up retrospectively. All patients received a sodium substitution of at least 4-6 mmol/kg orally per day. The 30 patients had a total of 4769 ileostomy-days. All patients were successfully fed orally and most of them nursed at homeuntil closure of the ileostomy.
Zusammenfassung
Das Kolon spielt eine entscheidende Rolle im Wasser- und Elektrolythaushalt. Durch das Anlegen einer Ileostomie werden diese Funktionen des Kolons ausgeschaltet. Dies führt zu einem massiven Wasser- und Natriumverlust, Entwicklungsstörungen und oft zu enormen Hautproblemen im Bereich des Ileostomas. Der Na-Bedarf von Ileostomiepatienten liegt bei 6-10 mmol/kg KG/Tag. Die Na-Zufuhr mit normaler Ernährung beträgt 2-4 mmol/kg KG/Tag, so daß Ileostomiepatienten ein Na-Defizit von ca. 4-6 mmol/kg KG/Tag aufweisen, das entsprechend substituiert werden muß. Die Na-Substitution kann durch Messung des Na-Gehalts in einer Urinportion überwacht werden. Werte über 10 mmol/1 bedeuten eine genügende Substitution. Während des enteralen Ernährungsaufbaues soll auch die Glukoseausscheidung in der Ileostomieflüssigkeit gemessen werden, da auch bei positivem Glukosenachweis im Stuhl die Na-Substitution erhöht werden muß, um die Glukoseresorption über die Natrium-Glukose-Pumpe wieder zu aktivieren. Es wird über 30 Neugeborene mit Ileostomien berichtet. Alle Patienten erhielten eine Na-Substitution von mindestens 4-6mmol/kg KG/Tag peroral. Die 30 Patienten weisen zusammen 4769 Ileostomietage auf, was einem Zeitraum von ca. 13 Jahren entspricht. Alle Patienten konnten bis zum Enterostomieverschluß normal ernährt und die meisten zu Hause von den Eltern gepflegt werden. Die Patienten zeigten eine gute Gewichtszunahme.
Résumé
La fonction principale du colon est la conservation d’eau et d’electrolytes. En effectuant une ileostomie, les fonctions du colon sont interrompues. La consequence est une perte massive d’eau et de sodium, un mauvais developpement et des problemes de peau autour de l’ileostoma. Le besoin en sodium des operes s’eleve de 6 a 10 mmol/kg/jour. Une alimentation normale apporte 2 a 4 mmol/kg/jour, ce qui mene a un deficit de sodium de 4 a 6 mmol/kg/jour pour les operes, un deficit qui doit etre substitute en consequence. La substitution de sodium peut etre controlee par la mesuration du contenu de sodium dans une portion d’urine. Des valeurs de 10 mmol/l et plus signalent une substitution suffisante. Pendant la periode initiale de l’alimentation orale, il est conseille de contr6ler la secretion de glucose dans le liqude de l’ileostoma, puisque la substitution de sodium doit etre augmentee lors de preuves positives de glucose dans la selle pour reactiver la resorption de glucose par la pompe de sodium-glucose.
Nous rapportons sur 30 nouveau-nes avec ileostomy. Tous les operes ont requ une substitution de sodium d’au moins 4 a 6 mmol/kg/jour par voie orale. Les 30 malades representent un total de 4769 jours d’ileostomie, ce qui correspond a une periode de 13 annees. Tous les malades ont ete nourris normalement et la plupart a ete soignee a domicile par les parents jusqu’ a la fermeture de l’ileostomie. L’augmentation de poids a ete satisfaisante chez tous les patients.
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© 1989 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
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Sacher, P., Hirsig, J., Gresser, J., Spitz, L. (1989). The Importance of Oral Sodium Replacement in Ileostomy Patients. In: Yokoyama, J., Angerpointner, T.A. (eds) Constipation and Fecal Incontinence and Motility Disturbances of the Gut. Progress in Pediatric Surgery, vol 24. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-74493-8_25
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DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-74493-8_25
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