Abstract
Purpose
To evaluate orthodontic treatment outcome in patients treated with a lingual appliance (Incognito™ Appliance System, 3M Unitek, Monrovia, CA, USA) versus patients treated with a labial appliance (Victory series™, 3M Unitek, Monrovia, CA, USA).
Methods
A total of 72 patients were retrospectively analyzed. The complexity of each case was evaluated using the American Board of Orthodontics (ABO) Discrepancy Index (DI), and orthodontic clinical outcomes were evaluated using the ABO Objective Grading System (cast-radiograph evaluation: C‑R Eval).
Results
The mean total ABO C‑R Eval score was 16 ± 9.1 in the labial appliance group and 12.7 ± 5.4 in lingual appliance group (p = 0.152). The mean total ABO-DI scores were 16.3 ± 7.3 and 15.4 ± 6.6 in the labial and lingual appliance groups, respectively (p = 0.445). A significant correlation was observed between the total DI and total C‑R Eval scores.
Conclusions
In this particular study and in the hands of two experienced orthodontists, no differences in the finishing quality of orthodontic treatments using the lingual technique or the buccal appliance technique were found. However, further prospective studies with larger sample sizes are necessary in order to generalize these results.
Zusammenfassung
Zielsetzung
Evaluierung des kieferorthopädischen Behandlungsergebnisses bei Patienten, die mit einer Lingualapparatur (Incognito™ Appliance System, 3M Unitek, Monrovia/CA, USA) behandelt wurden, im Vergleich zu Patienten, die mit einer Labialapparatur (Victory series™, 3M Unitek, Monrovia/CA, USA) behandelt wurden.
Methoden
Insgesamt 72 Patienten wurden retrospektiv analysiert. Die Komplexität jedes Falles wurde mithilfe des Diskrepanzindex (DI) des American Board of Orthodontics (ABO) bewertet, und die kieferorthopädischen klinischen Ergebnisse wurden mit dem ABO Objective Grading System (Bewertung von Cast-Röntgenaufnahmen) bewertet („cast-radiograph evaluation“, C‑R Eval).
Ergebnisse
Der mittlere Gesamtwert des ABO C‑R Eval betrug 16 ± 9,1 in der Gruppe der Labialapparaturen und 12,7 ± 5,4 in der Gruppe der Lingualapparaturen (p = 0,152). Der mittlere ABO-DI-Gesamtwert betrug 16,3 ± 7,3 bzw. 15,4 ± 6,6 in der Gruppe der Labial- und Lingualapparaturen (p = 0,445). Es wurde eine signifikante Korrelation zwischen dem Gesamt-DI- und dem Gesamt-C-R-Eval-Score beobachtet.
Schlussfolgerungen
In dieser speziellen Studie und in den Händen zweier erfahrener Kieferorthopäden ließen sich keine Unterschiede in der Qualität des kieferorthopädischen Finishings mit der Lingualtechnik bzw. der bukkalen Apparatetechnik feststellen. Um diese Ergebnisse zu verallgemeinern, sind jedoch weitere prospektive Studien mit größeren Stichprobengrößen erforderlich.
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F. Ata-Ali, J. Ata-Ali, A. Lanuza-Garcia, M. Ferrer-Molina, M. Melo and E. Plasencia declare that they have no competing interests.
Ethical standards
The Ethics Committee of University of Valencia (Spain) approved this study. All procedures performed in the study involving human participants were in accordance with the ethical standards of the institutional research committee and with the 1964 Helsinki declaration and its later amendments. Informed consent was obtained from all individual participants included in the study (Reference: H1475013776580).
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Ata-Ali, F., Ata-Ali, J., Lanuza-Garcia, A. et al. Clinical outcomes of lingual fully customized vs labial straight wire systems. J Orofac Orthop 82, 13–22 (2021). https://doi.org/10.1007/s00056-020-00248-0
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-020-00248-0
Keywords
- Discrepancy Index
- Objective Grading System
- Dental occlusion
- Orthodontic treatment outcome
- Fixed orthodontic appliances