Zusammenfassung
Wir berichten über eine 43-jährige Frau, die sich mit Kopfschmerzen und Parästhesien nach einem Sturz auf den Kopf beim Skifahren in der Notaufnahme vorstellte. Sie hatte klinische Zeichen eines Volumenmangels und eine schwere Hyponatriämie. Die zerebrale Bildgebung war unauffällig. Es wurde die Diagnose eines zerebralen Salzverlustsyndroms („salt wasting syndrome“ [CSW]) gestellt. Das CSW wird als extrazellulärer Volumenmangel aufgrund eines tubulären Defekts im Natriumtransport bei Patienten mit normaler Nebennieren- und Schilddrüsenfunktion definiert. Die Erkrankung entsteht meist sekundär zu neurologischen Erkrankungen oder Kopfverletzungen. Der Zustand unserer Patientin verbesserte sich schnell nach Volumengabe und der Therapie mit Mineralokortikoiden. Die Unterscheidung zwischen CSW und dem Syndrom der inadäquaten Sekretion von antidiuretischem Hormon (SIADH) kann eine Herausforderung darstellen, ist aber wichtig, da sich die Behandlung grundlegend unterscheidet.
Abstract
This article reports the case of a 43-year-old woman who presented to the emergency room with headache and paresthesia after a fall on the head while skiing. She had clinical signs of volume depletion and blood test showed severe hyponatremia. Cerebral imaging was unremarkable. The diagnosis of cerebral salt-wasting syndrome (CSWS) was made, which is defined by the presence of extracellular volume depletion due to a tubular defect in renal sodium transport in patients with normal adrenal and thyroid function. The disease is mostly secondary to a neurological disease or head trauma. The patient rapidly improved after volume therapy and treatment with mineralocorticoids. The differentiation of CSWS from the syndrome of inappropriate antidiuretic hormone (SIADH) secretion can be challenging but the distinction is important because treatment options are very different.
Literatur
Berendes E, Walter M, Cullen P et al (1997) Secretion of brain natriuretic peptide in patients with aneurysmal subarachnoid haemorrhage. Lancet 349:245–249. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(96)08093-2
Bitew S, Imbriano L, Miyawaki N et al (2009) More on renal salt wasting without cerebral disease: response to saline infusion. Clin J Am Soc Nephrol 4:309–315. https://doi.org/10.2215/CJN.02740608
Erduran E, Mocan H, Aslan Y (1997) Another cause of hyponatraemia in patients with bacterial meningitis: cerebral salt wasting. Acta Paediatr 86:1150–1151
Hoorn EJ, Zietse R (2017) BRIEF REVIEW diagnosis and treatment of hyponatremia: compilation of the guidelines. J Am Soc Nephrol 28:1340–1349. https://doi.org/10.1681/ASN.2016101139
Lenhard T, Grimm C, Ringleb PA (2011) Renal salt wasting as part of dysautonomia in Guillain-Barre syndrome. J Neurol Neurosurg Psychiatry 82:1051–1053. https://doi.org/10.1136/jnnp.2009.192369
Lenhard T, Külkens S, Schwab S (2007) Cerebral salt-wasting syndrome in a patient with neuroleptic malignant syndrome. Arch Neurol 64:122–125. https://doi.org/10.1001/archneur.64.1.122
Leonard J, Garrett RE, Salottolo K et al (2015) Cerebral salt wasting after traumatic brain injury: a review of the literature. Scand J Trauma Resusc Emerg Med 23:98. https://doi.org/10.1186/s13049-015-0180-5
Maesaka JK, Imbriano LJ, Miyawaki N (2018) High prevalence of renal salt wasting without cerebral disease as cause of hyponatremia in general medical wards. Am J Med Sci 356:15–22. https://doi.org/10.1016/j.amjms.2018.03.020
Maesaka JK, Miyawaki N, Palaia T et al (2007) Renal salt wasting without cerebral disease: diagnostic value of urate determinations in hyponatremia. Kidney Int 71:822–826. https://doi.org/10.1038/sj.ki.5002093
Oster JR, Perez GO, Larios O et al (1983) Cerebral salt wasting in a man with carcinomatous meningitis. Arch Intern Med 143:2187–2188
Palmer BF (2000) Hyponatraemia in a neurosurgical patient: syndrome of inappropriate antidiuretic hormone secretion versus cerebral salt wasting. Nephrol Dial Transplant 15:262–268. https://doi.org/10.1093/ndt/15.2.262
Sherlock M, O’Sullivan E, Agha A et al (2006) The incidence and pathophysiology of hyponatraemia after subarachnoid haemorrhage. Clin Endocrinol 64:250–254. https://doi.org/10.1111/j.1365-2265.2006.02432.x
Sterns RH, Silver SM (2008) Cerebral salt wasting versus SIADH: what difference? J Am Soc Nephrol 19:194–196. https://doi.org/10.1681/ASN.2007101118
Taplin CE, Cowell CT, Silink M, Ambler GR (2006) Fludrocortisone therapy in cerebral salt wasting. Pediatr Electron Pages 118:e1904–e1908. https://doi.org/10.1542/peds.2006-0702
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M. Kächele, R. van Erp, K. Schmid, L. Bettac, M. Wagner und B. Schröppel geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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H. Haller, Hannover (Schriftleitung)
B. Salzberger, Regensburg
C.C. Sieber, Nürnberg
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Kächele, M., van Erp, R., Schmid, K. et al. Symptomatische Hyponatriämie bei einer 43-Jährigen nach Skiunfall mit Kopftrauma. Internist 61, 91–95 (2020). https://doi.org/10.1007/s00108-019-00697-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-019-00697-9
Schlüsselwörter
- Zerebrales Salzverlustsyndrom
- Hypophosphatämie
- Elektrolyte
- Volumentherapie
- Syndrom der inadäquaten Sekretion von antidiuretischem Hormon