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Pilotstudie zu subjektiv und objektiv messbarer Stressreduktion im Alltag einer universitären Anästhesieabteilung durch ein Interventionsprogramm nach Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR)

Pilot study on subjectively and objectively measurable stress reduction in the daily routine of a university anesthesia department by an intervention program according to mindfulness-based stress reduction

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Zusammenfassung

Hintergrund

Psychische Überbelastungen im Arztberuf führen zu emotionaler Erschöpfung, dem Gefühl von Überforderung sowie reduzierter Leistungszufriedenheit und Interessensverlust, auch als „Burn-out“ –bezeichnet, mit weitreichenden Folgen für das Personal im Gesundheitswesen, die Patientenversorgung und das Gesundheitssystem insgesamt.

Fragestellung

Wie kann die Stressbewältigung klinisch tätiger Anästhesisten verbessert werden? Dazu wurden vom Programm der Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) abgeleitete Intervention sowie kurze Übungen in den anästhesiologischen Alltag integriert.

Material und Methoden

Die Intervention nahm Elemente aus dem klassischen MBSR auf, indem alltagstaugliche Kurzübungen erlernt wurden. Direkt vor (t0) und nach (t1) der Intervention sowie nach 3 (t2) und 6 Monaten (t3) wurden im Arbeitsalltag subjektive und objektive Stressparameter erhoben. Die subjektiven Stressparameter wurden mittels validierter Fragebögen (WHO‑5, RS-11, MBI-22, PSS-10) erhoben, die objektiven durch die Messung der Herzfrequenzvariabilität (HRV) und der Haarkortisolkonzentration (HCC).

Ergebnisse

Daten von 27 Personen wurden erhoben und ausgewertet. Es zeigten sich zwischen t3 und t0 ein signifikanter Anstieg der psychischen Widerstandsfähigkeit (RS-11) mit hoher Effektstärke (p = 0,013; r = 0,59) sowie eine signifikante Reduktion von Burn-out-Symptomen (MBI-22) ebenfalls mit hoher Effektstärke (p = 0,019; r = 0,57).

Schlussfolgerung

Ein für Ärztinnen und Ärzte einer universitären Anästhesieabteilung angepasstes und an MBSR angelehntes Programm mit regelmäßigen Kurzübungen ist in den Arbeitsalltag implementierbar. Es zeigen sich klare Hinweise darauf, dass es die psychische Widerstandsfähigkeit erhöht und Burn-out-Symptome senkt.

Abstract

Background

Chronic stress and high workload in physicians can lead to loss of interest, emotional exhaustion and finally in burnout syndrome. This can cause serious consequences not only for the physicians personally and their own health by developing extensive health impairments, e.g. depression, suicide, substance abuse and poor self-care but also for patient care, reflected in an increase of medical errors, longer recovery times, lower care quality and consequently lower patient satisfaction. Additionally, it can also have negative effects on the healthcare system by reduced productivity, increased physician turnover and thereby higher costs.

Objective

This pilot study investigated brief interventions inspired by mindfulness-based stress reduction (MBSR) combined with short daily meditation exercises in the everyday work of anesthetists at a university hospital. Secondly, whether this program increases the development of coping mechanisms for stress and improves participants’ resilience and health status.

Material and methods

The pilot study was designed as a monocenter prospective interventional study with four different points of measurement. Subjective and objective stress parameters were measured directly before (t0) and after (t1) the intervention as well as 3 (t2) and 6 (t3) months after end of the intervention. Measurements took place during work time and at the workplace. The intervention was based on the classical MBSR including short daily exercises and lasted for 6 weeks with sessions lasting 1– 1.5 h and an additional 20 min of daily mediation exercises. The subjective parameters were based on validated questionnaires, such as the World Health Organization (WHO) well-being index (WHO-5), resilience scale (RS-11), Maslach burnout inventory (MBI-22) and perceived stress scale (PSS-10). For objective parameters heart rate variability (HRV) was evaluated during rest and after exposure to physical exercise and hair cortisol concentrations (HCC) in a 1.5 cm length of a hair, which represents the equivalent of a 6-week period.

Results

Data from 27 subjects could be analyzed. Between t3 and t0 a significant improvement of resilience was detected as a positive personality trait measured by RS-11 with a large effect size (p = 0.013; r = 0.59) as well as a significant reduction of burnout symptoms (MBI-22) also with a large effect size (p = 0.019; r = 0.57). Furthermore, a significant decrease was found in well-being (WHO-5) between t2 and t0 (p = 0.003, r = 0.67) and between t1 and t0 (p = 0.001, r = 0.71). The objective parameters did not show any significant differences between the examinations.

Conclusion

An MBSR-based intervention in combination with short exercises during and after work can be implemented in daily work of anesthetists at a university hospital. Furthermore, there was clear evidence that the intervention program increased resilience and reduced burnout symptoms for up to 6 months. These findings are in line with the literature that MBSR reduces risk of burnout symptoms. The decrease in well-being might be biased by a high amount of socially accepted answers at the beginning of the study (t0).

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Correspondence to J. Benrath.

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Interessenkonflikt

B. Gerber, J. Scriba, H. Reckling, M. Fischer, D. Karl und B.-Y. Chung geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. A. Geissler erhielt als MBSR-Trainerin ein Honorar vom Betrieblichen Gesundheitsmanagement des Universitätsklinikums Mannheim. J. Benrath erhielt eine Stiftungszuwendung auf das Drittmittelkonto durch die „Karin und Carl-Heinrich Esser Stiftung“.

Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der Ethikkommission II der Universität Heidelberg, Medizinische Fakultät Mannheim (Aktenzeichen: 2017-521N-MA), im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Probanden liegt eine Einverständniserklärung vor. Die Studie wurde beim Deutschen Register Klinischer Studien (DRKS00012306) eingetragen.

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Gerber, B., Scriba, J., Geissler, A. et al. Pilotstudie zu subjektiv und objektiv messbarer Stressreduktion im Alltag einer universitären Anästhesieabteilung durch ein Interventionsprogramm nach Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR). Anaesthesist 69, 623–631 (2020). https://doi.org/10.1007/s00101-020-00802-w

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