Zusammenfassung
Hintergrund
Die Inzidenz von Schilddrüsenkrebs (SDK), einem seltenen Malignom, ist in den letzten Jahrzehnten stark gestiegen. Als mögliche Ursachen für den Inzidenzanstieg werden eine Zunahme der diagnostischen Aktivität, oberirdische Kernwaffentests seit dem Zweiten Weltkrieg sowie die Tschernobyl-Katastrophe diskutiert.
Zielsetzung
Darstellung der Inzidenzentwicklung von SDK in Deutschland in den Jahren 2003 bis 2008 separat nach Tumorhistologie und Geschlecht sowie der SDK-Inzidenz nach Kreisen und Geschlecht in Deutschland.
Methoden
Sämtliche Neuerkrankungen an SDK (ICD-10 Schlüssel, C73) aus den Jahren 2003 bis 2008 werden vom Zentrum für Krebsregisterdaten am Robert Koch-Institut bezogen sowie amtliche Bevölkerungs- und Mortalitätsdaten verwendet. Altersspezifische und altersstandardisierte Inzidenzraten (ASIR) werden separat nach Geschlecht und Tumorhistologie berechnet.
Ergebnisse
Die ASIR von SDK stieg zwischen 2003 bis 2008 von 2,7 auf 3,4 (Männer) sowie von 6,5 auf 8,9 (Frauen) pro 100.000 pro Jahr an. Dieser Anstieg ist nahezu ausschließlich auf die Zunahme der Inzidenz des papillären SDK zurückzuführen, vor allem der Kategorie TNM-T1. Die Inzidenzverteilung in Deutschland ist durch einen deutlichen Nord-Süd-Anstieg gekennzeichnet.
Diskussion
Die Ursache für den erheblichen Anstieg der beobachteten SDK-Inzidenz in den letzten Jahrzehnten ist unbekannt. Der beobachtete Nord-Süd-Anstieg der SDK-Inzidenz in Deutschland könnte zum Teil auf langfristige Unterschiede in der Jodversorgung der Bevölkerung zurückzuführen sein.
Schlussfolgerung
Eine epidemiologische Studie zur Erforschung der Ursachen für den Anstieg der SDK-Inzidenz sowie für die regionalen Unterschiede in Deutschland wird empfohlen.
Abstract
Background
The incidence of thyroid cancer (TC), a rare malignancy, has strongly risen in recent decades. Possible causes of this rise include increasing diagnostic activity, nuclear tests after World War II, and the Chernobyl disaster.
Aim
This article presents the time trends of TC incidence between 2003 and 2008 in Germany according to histological tumor type and sex, and provides a description of TC incidence according to districts (Kreise) and sex in Germany.
Methods
Data on persons newly diagnosed with thyroid cancer (ICD-10 code, C73) between 2003 and 2008 were obtained from the Center of Cancer Registry Data at the Robert Koch Institute. Official population and mortality data were used. Age-specific and age-standardized incidence rates (ASIR) were calculated according to sex and tumor histology.
Results
Between 2003 and 2008, the ASIR of TC rose from 2.7 to 3.4 (men) and from 6.5 to 8.9 (women) per 100,000 per year. This rise can be almost completely attributed to the rising incidence of papillary TC. The steepest rise in frequency was observed in TNM-T1 tumors. A positive north–south gradient of TC incidence was found.
Discussion
The cause of the marked rise of TC incidence in recent decades is unknown. The positive north–south gradient of the TC incidence may possibly be attributed in part to long-standing differences of iodine intake between different German regions.
Conclusion
An epidemiological study of the possible causes of the rising TC incidence and of the regional differences of TC incidence in Germany is recommended.
Literatur
Robert Koch-Institut, die Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister in Deutschland e.V. (Hrsg) (2012) Krebs in Deutschland 2007/2008, 8. Ausgabe. Robert Koch-Institut, Berlin
Robert Koch-Institut, die Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister in Deutschland e.V. (Hrsg) (2010) Krebs in Deutschland 2005/2006. Häufigkeiten und Trends, 7. Ausgabe. Robert Koch-Institut, Berlin
Hentschel S, Katalinic A (Hrsg) (2008) Das Manual der epidemiologischen Krebsregistrierung. Zuckschwerdt, München
Haberland J, Bertz J, Görsch B, Schön D (2001) Krebsinzidenzschätzungen für Deutschland mittels log-linearer Modelle. Gesundheitswesen 63(8–9):556–560
World Health Organization (WHO) (Hrsg) (2004) International statistical classification of diseases and related health problems, 10th revision, 2. Aufl. World Health Organization, Geneva
Fritz A, Jack A, Parkin DM et al (2000) International classification of diseases for oncology. ICD-O-3, 3. Aufl. World Health Organization, Geneva
Curado MP, Edwards B, Shin HR et al (Hrsg) (2007) Cancer incidence in five continents. Volume IX. IARC scientific publications, Bd 160. IARC, Lyon
Wittekind C, Meyer H, Bootz F (2002) TNM Klassifikation maligner Tumoren, 6. Aufl. Springer, Berlin
International Agency for Research on Cancer (IARC), World Health Organization, International Association of Cancer Registries, European Network of Cancer Registries (2004) International rules for multiple primary cancers (ICD-O third edition). Internal report no. 2004/02, Lyon
Santos Silva I dos (1999) Cancer epidemiology: principles and methods. World Health Organization, Geneva
Statistisches Bundesamt (2013) Bevölkerung in Deutschland nach Jahr, Geschlecht, Altersgruppen und Kreisen. Wiesbaden
Statistisches Bundesamt (2013) Gestorbene in Deutschland nach Jahr, Geschlecht, Altersgruppen und ICD-10 Schlüssel. Wiesbaden
Becker N (1994) Cancer mapping: why not use absolute scales? Eur J Cancer 30A(5):699–706
OpenStreetMap Mitwirkende (2013) OpenStreetMap Kartendaten
The JUMP Pilot Project (2011) OpenJUMP GIS – the free, java-based open source GIS
R Development Core Team (2007) R: a language and environment for statistical computing. Vienna
World Medical Association (WMA) (2004) Declaration of Helsinki. Ethical principles for medical research involving human subjects. Ferney-Voltaire
Gomez Segovia I, Gallowitsch HJ, Kresnik E et al (2004) Descriptive epidemiology of thyroid carcinoma in Carinthia, Austria: 1984–2001. Histopathologic features and tumor classification of 734 cases under elevated general iodination of table salt since 1990: population-based age-stratified analysis on thyroid carcinoma incidence. Thyroid 14(4):277–286
Sehestedt T, Knudsen N, Perrild H, Johansen C (2006) Iodine intake and incidence of thyroid cancer in Denmark. Clin Endocrinol (Oxf) 65(2):229–233
Kilfoy BA, Zheng T, Holford TR et al (2009) International patterns and trends in thyroid cancer incidence, 1973–2002. Cancer Causes Control 20(5):525–531
Husson O, Haak HR, Steenbergen LN van et al (2013) Rising incidence, no change in survival and decreasing mortality from thyroid cancer in The Netherlands since 1989. Endocr Relat Cancer 20(2):263–2716
Leenhardt L, Bernier MO, Boin-Pineau MH et al (2004) Advances in diagnostic practices affect thyroid cancer incidence in France. Eur J Endocrinol 150(2):133–139
Dean DS, Gharib H (2008) Epidemiology of thyroid nodules. Best Pract Res Clin Endocrinol Metab 22(6):901–911
Cotterill SJ, Pearce MS, Parker L (2001) Thyroid cancer in children and young adults in the North of England. Is increasing incidence related to the Chernobyl accident? Eur J Cancer 37(8):1020–1026
Mürbeth S, Rousarova M, Scherb H, Lengfelder E (2004) Thyroid cancer has increased in the adult populations of countries moderately affected by Chernobyl fallout. Med Sci Monit 10(7):CR300–CR306
Magnanti BL, Dorak MT, Parker L et al (2009) Geographical analysis of thyroid cancer in young people from northern England: evidence for a sustained excess in females in Cumbria. Eur J Cancer 45(9):1624–1629
Enewold L, Zhu K, Ron E et al (2009) Rising thyroid cancer incidence in the United States by demographic and tumor characteristics, 1980–2005. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 18(3):784–791
Negri E, Dal Maso L, Ron E et al (1999) A pooled analysis of case-control studies of thyroid cancer. II. Menstrual and reproductive factors. Cancer Causes Control 10(2):143–155
Leitzmann MF, Brenner A, Moore SC et al (2010) Prospective study of body mass index, physical activity and thyroid cancer. Int J Cancer 126(12):2947–2956
Mortensen JD, Woolner LB, Bennett WA (1955) Gross and microscopic findings in clinically normal thyroid glands. J Clin Endocrinol Metab 15(10):1270–1280
Bondeson L, Ljungberg O (1981) Occult thyroid carcinoma at autopsy in Malmö, Sweden. Cancer 47(2):319–323
Lang W, Borrusch H, Bauer L (1988) Occult carcinomas of the thyroid. Evaluation of 1,020 sequential autopsies. Am J Clin Pathol 90(1):72–76
Pinchera A (2007) Thyroid incidentalomas. Horm Res 68(Suppl 5):199–201
Liu XH, Chen GG, Vlantis AC, Hasselt CA van (2009) Iodine mediated mechanisms and thyroid carcinoma. Crit Rev Clin Lab Sci 46(5–6):302–318
Colonna M, Grosclaude P, Remontet L et al (2002) Incidence of thyroid cancer in adults recorded by French cancer registries (1978–1997). Eur J Cancer 38(13):1762–1768
Davies L, Welch HG (2006) Increasing incidence of thyroid cancer in the United States, 1973–2002. JAMA 295(18):2164–2167
Hedinger CE, Williams ED, Sobin LH (1988) Histological typing of thyroid tumours, 2. Aufl. International histological classification of tumours, Bd 11. Springer, Berlin
Verkooijen HM, Fioretta G, Pache J et al (2003) Diagnostic changes as a reason for the increase in papillary thyroid cancer incidence in Geneva, Switzerland. Cancer Causes Control 14(1):13–17
Pettersson B, Coleman MP, Ron E, Adami HO (1996) Iodine supplementation in Sweden and regional trends in thyroid cancer incidence by histopathologic type. Int J Cancer 65(1):13–19
McTiernan AM, Weiss NS, Daling JR (1984) Incidence of thyroid cancer in women in relation to previous exposure to radiation therapy and history of thyroid disease. J Natl Cancer Inst 73(3):575–581
Ron E, Kleinerman RA, Boice JD et al (1987) A population-based case-control study of thyroid cancer. J Natl Cancer Inst 79(1):1–12
Franceschi S, Fassina A, Talamini R et al (1989) Risk factors for thyroid cancer in northern Italy. Int J Epidemiol 18(3):578–584
Pflüger H (1937) Die geographische Verbreitung des Kropfes in Europa. Dtsch Arch Klin Med 180:212–232
Gołkowski F, Buziak-Bereza M, Trofimiuk M et al (2007) Increased prevalence of hyperthyroidism as an early and transient side-effect of implementing iodine prophylaxis. Public Health Nutr 10(8):799–802
Dal Maso L, Bosetti C, La Vecchia C, Franceschi S (2009) Risk factors for thyroid cancer: an epidemiological review focused on nutritional factors. Cancer Causes Control 20(1):75–86
Habermann J, Heinze HG, Horn K (1975) Alimentärer Jodmangel in der Bundesrepublik Deutschland (Alimentary iodine deficiency in the Federal Republic of Germany). Dtsch Med Wochenschr 100(39):1937–1945
Cardis E, Kesminiene A, Ivanov V et al (2005) Risk of thyroid cancer after exposure to 131I in childhood. J Natl Cancer Inst 97(10):724–732
Danksagung
Die vorliegende Studie wurde in Zusammenarbeit mit folgenden Mitarbeiter/inne/n bevölkerungsbezogener Krebsregister in Deutschland durchgeführt: B. Eisinger, R. Stabenow (Gemeinsames Krebsregister der Länder Berlin, Brandenburg, Mecklenburg-Vorpommern, Sachsen-Anhalt und der Freistaaten Sachsen und Thüringen); A. Eberle, S. Luttmann (Bremer Krebsregister); S. Hentschel (Hamburgisches Krebsregister); J. Kieschke, I. Urbschat (Epidemiologisches Krebsregister Niedersachsen); W.U. Batzler, H. Kajüter (Epidemiologisches Krebsregister Nordrhein-Westfalen); K. Emrich, S.R. Zeissig (Krebsregister Rheinland-Pfalz); B. Holleczek, C. Stegmaier (Saarländisches Krebsregister); A. Katalinic, R. Pritzkuleit (Krebsregister Schleswig-Holstein).
Finanzierung
Keine.
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. M. Radespiel-Tröger, W.U. Batzler, B. Holleczek, S. Luttmann, R. Pritzkuleit, R. Stabenow, I. Urbschat, S.R. Zeissig und M. Meyer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
Author information
Authors and Affiliations
Consortia
Corresponding author
Additional information
__ ____
M. Radespiel-Tröger, W.U. Batzler, B. Holleczek, S. Luttmann, R. Pritzkuleit, R. Stabenow, I. Urbschat, S.R. Zeissig, M. Meyer im Namen der Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister in Deutschland e.V. (GEKID).
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Radespiel-Tröger, M., Batzler, W., Holleczek, B. et al. Inzidenzzunahme des papillären Schilddrüsenkarzinoms in Deutschland. Bundesgesundheitsbl. 57, 84–92 (2014). https://doi.org/10.1007/s00103-013-1884-1
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-013-1884-1