Skip to main content
Log in

Erkennung ischämietypischer EKG-Veränderungen

Neue Methoden 2021

Detection of ECG alterations typical for myocardial ischemia

New methods 2021

  • Medizin aktuell
  • Published:
Der Internist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Das Elektrokardiogramm (EKG) stellt nicht nur in der Kardiologie ein unverzichtbares diagnostisches Hilfsmittel dar. Klassische EKG-Geräte ermöglichen die Ableitung von bis zu 12 Kanälen, wohingegen moderne EKG-Systeme zusätzliche Ableitungen bei gleichzeitig geringerer Elektrodenzahl ermöglichen. Auch medizinische Laien sind mit „smarten“ Geräten in der Lage, ein EKG in der Heimanwendung abzuleiten.

Fragestellung

Evaluation eines möglichen Zusatznutzens durch Verwendung verschiedener moderner EKG-Systeme in der Erkennung ischämietypischer EKG-Veränderungen.

Material und Methoden

Darstellung verschiedener Ischämiezeichen im EKG gemäß aktuellen Leitlinien. Vorstellung von modernen EKG-Systemen und deren Nutzen in der Erkennung von Ischämiezeichen anhand aktueller Studienergebnisse.

Ergebnisse

Die Erkennung ischämietypischer EKG-Veränderungen kann mit modernen vektorbasierten EKG-Systemen vereinfacht und optimiert werden. Nichtvektorbasierte Geräte in der Heimanwendung dienen primär der Arrhythmieerkennung. Sie ersetzen kein klassisches 12-Kanal-EKG in der Ischämiediagnostik, können jedoch vorteilhaft in der Dokumentation von nur temporären EKG-Veränderungen auch im Bereich der ST-Strecke sein.

Schlussfolgerungen

EKG-Systeme basierend auf der Vektorelektrokardiographie können die Erkennung ischämietypischer EKG-Veränderungen gegenüber konventionellen 12-Kanal-EKGs verbessern.

Abstract

Background

The electrocardiogram (ECG) represents an essential diagnostic tool in cardiology and beyond. Classical ECG devices enable the registration of up to 12 leads, whereas modern ECG systems enable additional leads even with a reduced number of electrodes. Additionally, “smart” devices even enable patients to record an ECG at home.

Objective

Evaluation of a potential additional benefit of using various modern ECG systems for the detection of ECG alterations typical for myocardial ischemia.

Material and methods

Presentation of various signs of ischemia in the ECG according to the latest guidelines. Demonstration of modern ECG systems and their potential advantage in the detection of signs of ischemia in the ECG based on current study results.

Results

Modern ECG systems with vector-based electrocardiography can facilitate and optimize the detection of ischemic ECG alterations. Smart nonvector-based devices for patients are primarily useful for detection of arrhythmias and do not replace the 12-lead ECG for detection of ischemia, even though they can be useful for documentation of temporary ECG alterations also within the ST-segment.

Conclusion

The ECG systems based on vector electrocardiography can improve the detection of ECG alterations typical for ischemia compared to the conventional 12-lead ECG.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Einthoven W (1903) Die galvanometrische Registrirung des menschlichen Elektrokardiogramms, zugleich eine Beurtheilung der Anwendung des Capillar-Elektrometers in der Physiologie. Pflüger Arch 99(9–10):472–480. https://doi.org/10.1007/BF01811855

    Article  Google Scholar 

  2. Dower GE, Yakush A, Nazzal SB, Jutzy RV, Ruiz CE (1988) Deriving the 12-lead electrocardiogram from four (EASI) electrodes. J Electrocardiol 21:S182–S187. https://doi.org/10.1016/0022-0736(88)90090-8

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Isakadze N, Martin SS (2019) How useful is the smartwatch ECG? Trends Cardiovasc Med. https://doi.org/10.1016/j.tcm.2019.10.010

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Ibanez B, James S, Agewall S, Antunes MJ, Bucciarelli-Ducci C, Bueno H, Caforio ALP, Crea F, Goudevenos JA, Halvorsen S, Hindricks G, Kastrati A, Lenzen MJ, Prescott E, Roffi M, Valgimigli M, Varenhorst C, Vranckx P, Widimský P (2018) 2017 ESC Guidelines for the management of acute myocardial infarction in patients presenting with ST-segment elevation: The Task Force for the management of acute myocardial infarction in patients presenting with ST-segment elevation of the European Society of Cardiology (ESC). Eur Heart J 39(2):119–177. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehx393

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Drexler M, Elsner C, Gabelmann V, Gori T, Münzel T (2020) Apple Watch detecting coronary ischaemia during chest pain episodes or an apple a day may keep myocardial infarction away. Eur Heart J 41(23):2224. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehaa290

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Wehr G, Peters RJ, Khalifé K, Banning AP, Kuehlkamp V, Rickards AF, Sechtem U (2006) A vector-based, 5‑electrode, 12-lead monitoring ECG (EASI) is equivalent to conventional 12-lead ECG for diagnosis of acute coronary syndromes. J Electrocardiol 39(1):22–28. https://doi.org/10.1016/j.jelectrocard.2005.08.006

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Bonaventura K, Wellnhofer E, Fleck E (2012) Comparison of standard and derived 12-lead electrocardiograms registrated by a simplified 3‑lead setting with four electrodes for diagnosis of coronary Angioplasty-induced myocardial Ischaemia. Eur Cardiol Rev 8(3):179. https://doi.org/10.15420/ecr.2012.8.3.179

    Article  Google Scholar 

  8. Zalenski RJ, Cooke D, Rydman R, Sloan EP, Murphy DG (1993) Assessing the diagnostic value of an ECG containing leads V4R, V8, and V9: The 15-Lead ECG. Ann Emerg Med 22(5):786–793. https://doi.org/10.1016/S0196-0644(05)80792-9

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Di Diego JM, Antzelevitch C (2014) Acute myocardial ischemia: cellular mechanisms underlying ST segment elevation. J Electrocardiol 47(4):486–490. https://doi.org/10.1016/j.jelectrocard.2014.02.005

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  10. Thygesen K, Alpert JS, Jaffe AS et al (2019) Fourth universal definition of myocardial infarction (2018). Eur Heart J 40(3):237–269. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehy462

    Article  Google Scholar 

  11. Birnbaum Y, Drew BJ (2003) The electrocardiogram in ST elevation acute myocardial infarction: correlation with coronary anatomy and prognosis. Postgrad Med J 79(935):490–504. https://doi.org/10.1136/pmj.79.935.490

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Klinge R (2015) Das Elektrokardiogramm. Leitfaden für Ausbildung und Praxis : 4 Übungs-EKGs in Originalgröße, 47 Tabellen, 130 Merkkästen, 10. Aufl. Thieme, Stuttgart, New York

    Google Scholar 

  13. Beltrame JF, Crea F, Kaski JC, Ogawa H, Ong P, Sechtem U, Shimokawa H, Bairey Merz CN (2017) International standardization of diagnostic criteria for vasospastic angina. Eur Heart J 38(33):2565–2568. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehv351

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Kalusche D, Csapo P‑DG (1997) Konventionelle und intrakardiale Elektrokardiographie, 3. Aufl. Novartis PharmaGmbH, Wehr/Baden

    Google Scholar 

  15. Trappe H‑J, Schuster H‑P (2017) EKG-Kurs für Isabel. Thieme, Stuttgart

    Book  Google Scholar 

  16. Sgarbossa EB, Pinski SL, Barbagelata A, Underwood DA, Gates KB, Topol EJ, Califf RM, Wagner GS (1996) Electrocardiographic diagnosis of evolving acute myocardial infarction in the presence of left bundle-branch block. GUSTO‑1 (Global Utilization of Streptokinase and Tissue Plasminogen Activator for Occluded Coronary Arteries) Investigators. N Engl J Med 334(8):481–487. https://doi.org/10.1056/NEJM199602223340801

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Smith SW, Dodd KW, Henry TD, Dvorak DM, Pearce LA (2012) Diagnosis of ST-elevation myocardial infarction in the presence of left bundle branch block with the ST-elevation to S‑wave ratio in a modified Sgarbossa rule. Ann Emerg Med 60(6):766–776. https://doi.org/10.1016/j.annemergmed.2012.07.119

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Di Marco A, Rodriguez M, Cinca J, Bayes-Genis A, Ortiz-Perez JT, Ariza-Solé A, Sanchez-Salado JC, Sionis A, Rodriguez J, Toledano B, Codina P, Solé-González E, Masotti M, Gómez-Hospital JA, Cequier Á, Anguera I (2020) New electrocardiographic algorithm for the diagnosis of acute myocardial infarction in patients with left bundle branch block. J Am Heart Assoc 9(14):e15573. https://doi.org/10.1161/JAHA.119.015573

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  19. Cook DA, Oh S‑Y, Pusic MV (2020) Accuracy of physicians’ electrocardiogram interpretations: a systematic review and meta-analysis. JAMA Intern Med. https://doi.org/10.1001/jamainternmed.2020.3989

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Makimoto H, Höckmann M, Lin T, Glöckner D, Gerguri S, Clasen L, Schmidt J, Assadi-Schmidt A, Bejinariu A, Müller P, Angendohr S, Babady M, Brinkmeyer C, Makimoto A, Kelm M (2020) Performance of a convolutional neural network derived from an ECG database in recognizing myocardial infarction. Sci Rep 10(1):8445. https://doi.org/10.1038/s41598-020-65105-x

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  21. Spaich S, Kern H, Zelniker TA, Stiepak J, Gabel M, Popp E, Katus HA, Preusch MR (2020) Feasibility of cardioSecur®, a mobile 4‑electrode/22-lead ECG device, in the prehospital emergency setting. Front Cardiovasc Med. https://doi.org/10.3389/fcvm.2020.551796

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  22. Spaccarotella CAM, Polimeni A, Migliarino S, Principe E, Curcio A, Mongiardo A, Sorrentino S, de Rosa S, Indolfi C (2020) Multichannel electrocardiograms obtained by a smartwatch for the diagnosis of ST-segment changes. JAMA Cardiol. https://doi.org/10.1001/jamacardio.2020.3994

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Peter Ong.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

S. Beck, V. Martínez Pereyra, A. Seitz, R. Bekeredjian, U. Sechtem und P. Ong geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Beck, S., Martínez Pereyra, V., Seitz, A. et al. Erkennung ischämietypischer EKG-Veränderungen. Internist 62, 665–671 (2021). https://doi.org/10.1007/s00108-021-01037-6

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-021-01037-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation