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Published Online:https://doi.org/10.1024/suc.2003.49.2.87

Ziel: Schätzung der alkoholbedingten Krankheitsbelastung. </P><P> Methodik: Literaturanalyse, statistische Modellierung. </P><P> Ergebnisse: Alkohol beeinflusst mehr als 60 verschiedene, in der ICD definierte Krankheiten. Sowohl durchschnittliche Trinkmenge als auch Trinkmuster beeinflussen diese Krankheiten, wobei konzeptionell Trinkmuster zumindest bei kardiovaskulären Krankheiten, Unfällen und Verletzungen als Moderatorvariable zwischen Trinkmenge und Krankheit fungieren. Insgesamt waren im Jahr 2000 weltweit 3,2% der Mortalität und 4,0% der gesamten Krankheitsbelastung (gemessen in DALYs) alkoholbedingt. </P><P> Schlussfolgerungen: Alkoholpolitische Maßnahmen zur Prävention sollten Trinkmuster und Durchschnittskonsum mit einbeziehen.


Quantity and patterns of drinking and their relation to morbidity and mortality

Objective: Estimation of alcohol-related disease impairment. </P><P> Methods: Literature analysis, statistical modeling. </P><P> Results: Alcohol consumption has an impact on more than 60 different ICD disease categories. Both, average volume of consumption and patterns of drinking affect these diseases. Conceptually, patterns of drinking can be seen as moderating the relationship between average volume of consumption and outcomes in cardio-vascular disease, accidents and injuries. Worldwide in the year 2000, 3.2% of the total mortality and 4.0% of the total disease-related impairments (as measured in DALYs) could be attributed to alcohol. </P><P> Conclusions: Alcohol-policy prevention measures should take into account both drinking and average consumption.